A képviselő Testület június 9-i ülésén hozott határozatában kérte fel a Szentendrei Kulturális Központ Nonprofit Kft. új ügyvezetőjét, hogy 2011. július 31-ig készítse el a MűvészetMalom 2014-ig szóló kiállítástervét és költségvetését.

 
Az elkészült anyagot – amely teljes terjedelmében alább a mellékletben olvasható - a Művészeti Tanács a szeptember 5-i ülésen tárgyalta.  Farkas Ádám (Művészeti Tanács azóta már leköszönt elnöke) kisebb kiigazításokkal elfogadhatónak tartotta a Kolti Helga ügyvezető  által leírtakat. Ugyanakkor ezzel markánsan ellentétes véleményt fogalmazott meg Takács Gábor (Művészeti Tanács alelnök) valamint Vincze Ottó (Művészeti Tanács tag) illetve Mélyi József művészettörténész (aki ezen az ülésen meghívottként volt jelen). A Szentendrei Alkotóművészeti Platform vezetősége egyetért Mélyi József szakmai állásfoglalásával, amelynek írásos változatát ezúton közöljük:
„Ha a MűvészetMalom elmúlt 12 évét tekintjük, a legnagyobb problémák az alábbiak voltak:
 
  • reális pénzügyi háttér hiánya,
  • egyértelmű koncepció és arculat hiánya,
  • szakmai háttér és felelősök hiánya.
 
Ebből következően az intézmény legfontosabb jellemzője a következetlen programstruktúra, az ad hoc jellegű tervezés, ennek folyományaként pedig az ingadozó, majd csökkenő látogatószám volt. A kibővített MűvészetMalom koncepcióját vizsgálva alapvetően hasonló problémák merülnek fel.
 
A problémák megoldásához az önkormányzatnak a következő pontokat kellene előzetesen tisztáznia:
 
  1. a programok létrehozására rendelkezésre álló összeg meghatározása (hosszú távú finanszírozhatóságot szem előtt tartva),
  2. a MűvészetMalom működésével szembeni szakmai elvárások megfogalmazása (pl. közművelődési, szórakoztató funkció ellátása, látogatószám növelése, bemutatkozási lehetőség helyi művészeknek stb.),
  3. a kiállításokért felelős személyek (kurátorok) megnevezése.
 
Amíg ezek a pontok tisztázatlanok, tulajdonképpen programterv sem készíthető. A most benyújtott terv ezért nem más, mint tetszőleges ötlethalmaz, amelynek elemei:
 
  • pénzügyileg nagyrészt megvalósíthatatlanok,
  • szakmailag illuzórikusak,
  • nem következnek egymásból.
 
A programterv elemeivel kapcsolatos problémák:
 
  1. A szentendrei művészek történeti kiállításának előkészítése, pedagógiai programjának kialakítása külön tervezést és minimum fél éves előkészítést igényel.
  2. Bukta Imre 2012 őszén más kiállítóhelyen nagy bemutatkozásra készül. A művész információja szerint előtte nem tervez szentendrei kiállítást.
  3. Gulácsy-kiállítás előkészítéséhez minimum egy fél évvel korábban meg kell keresni a közgyűjteményeket. Amennyiben magángyűjteményekről, magángalériákról van szó, annak szakmai tervezése, felügyelete bizonyos tekintetben még körültekintőbb, még hosszabb előkészítést igényel. Ha a programterv készítői magángalériával vagy magángalériákkal folytatott együttműködést terveznek, akkor a közpénzek és a magánérdekek világos elhatárolását mindenképpen szem előtt kell tartani, ennek pedig a koncepciótervben feltétlenül meg kell jelennie.
  4. Duje Juric kiállítása feltételezi, hogy a MűvészetMalom a jövőben a geometrikus absztrakció képviselőinek műveit több alkalommal is be kívánja mutatni. Ezt az irányvonalat koncepcionálisan alá kellene támasztani, illetve más programpontokkal kiegészíteni. Duje Juric kiválasztása e nélkül esetlegesnek tűnik.
  5. A Szobrász biennále pontosabb meghatározásra szorul, mert általános formában sem a művészeket, sem a közönséget nem vonzza.
  6. A művészeti egyetemek hallgatóinak kiállítását most már évek óta a Kogart rendezi meg, az oktatási intézményekkel együttműködésben. Mérlegelni kell, hogy lehet-e a Friss kiállításon kívül még egy, szakmailag érdekes és színvonalas kiállítást rendezni, gyakorlatilag ugyanabból az anyagból.
  7. A Vajda Stúdió kiállítása esetében el kell dönteni, mi az, amiben a tárlat újat hoz a néhány évvel ezelőtt a Műcsarnokban rendezetthez képest.
  8. Az alkalmazott iparművészeti kiállítás – hasonlóan a következő évre tervezett land art kiállításhoz – mindenképpen koncepcionális pontosításra szorul. Ezt az is szükségessé teszi, hogy az eddig felsorolt kiállítások összességéből semmilyen rendszer vagy struktúra nem rajzolódik ki, a tervezet rendkívül széttartó.
  9. A Csontváry-kiállítás a Modem erejét is meghaladta, megvalósítása jelenleg Szentendrén – anyagi és szakmai háttér híján – irreális.
  10. A Duna menti művészek kiállítása hasonlóan elnagyolt és szinte eleve kudarcra ítélt koncepció, mint a testvérvárosok bemutatkozása. A mai képzőművészeti rendszerben az ilyen, csupán névleges kohézióval rendelkező tárlatok legtöbbször életképtelenek.
 
Még néhány megjegyzés:
 
  • Tóth József ősmotívum gyűjteménye valószínűleg Tóth Antal gyűjtésére utalhat.
  • Ugyanazt a biennálét per def. nem lehet évente megrendezni (Szobrász biennále, 2012 és 2013)
  • Két egymást követő évben nem feltétlenül szerencsés a szerb hagyományú Szentendrén a külföldi kitekintésben szinte kizárólag horvát kiállításokat rendezni.

 

Összefoglalva:

A MűvészetMalom ideális esetben a város kulturális, művészeti életét differenciált, strukturált formában tükrözhetné. Ezzel szemben jelenlegi koncepciója mind egyes elemeiben, mind pedig összességében túlzottan általános illetve tetszőleges, strukturálatlan és differenciálatlan. A benyújtott programterv szakmailag értelmezhetetlen és ilyen formában megvalósításra nem érdemes.

Mélyi József

Kolti Helga Koncepció

A bejegyzés trackback címe:

https://szamp.blog.hu/api/trackback/id/tr843265433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása